torsdag 6 december 2007

Iskall rasism


"Jag tycker att det är viktigt att det finns ett alternativ som visar att jag menar allvar med vad jag säger. "Neger" är en folkgrupp bland andra."


Insiktsfulla ord av Björn Brückmann, ägare av en glassbar i Båstad, som hamnat i blåsväder för sin vägran att byta namn på en glassdessert som döpts till det rasistiska epitetet "Negerkyss".

Journalistens (evigt) "glömda" följdfråga:

"Jaså? Vilken folkgrupp då?"

Den makabra historien finns att läsa i sin helhet i Expressens arkiv under rubriken "Negerkyss" blir "Eskimåkyss"

TEXT: Bino Ghebrehawariat

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du är fortfarande tung, precis som jag minns dig. Det är mycket possitivt när vissa saker inte förandras.

Anonym sa...

Kan man säga "Jag skulle vilja ha en negerboll?". Eller ska man säga "chokladboll"?

Anonym sa...

Neger, är det ett skällsord? Är det bättre med "apa", som jag ofta själv blir kallad, som en del säger? jag är själv blatte och undrar?