lördag 2 juni 2007

Fyra eviga frågor som ger mig kronisk huvudvärk

1. Får jag känna på ditt hår?

Nej, men du kan få känna på mina knytnävar!

2. Vart är du ifrån?

Frågan är schizofren till sin natur:

Svarsalternativ a) Jag är från Etiopien. "Nej, vart i Stockholm är du ifrån?" kontrar "intervjuaren". Förvirring råder.

Svarsalternativ b) Jag är från Tensta. "Nej, jag menar vilket land kommer du ifrån?" säger etnicitetsundersökaren. Förvirring fortsätter att råda.

Svarsalternativ c) Jag är från Sverige! "Ja, självklart är du svensk. Men vart har du dina rötter?" frågar amatöretnologen. Vadå rötter? Jag är född här.

Svarsalternativ d) Vart kommer DU ifrån? Vänder du på steken får du omedelbart en konfunderad respons: "Öh...jag...ehm...öh...Jag förstår inte vad du menar...jag är ju svensk ju...men min farfarsfarsfarfar var ju belgare...i och för sig...men jag är svensk!". Cirkeln är sluten. Det handlar fortfarande om "ras".

Vi är alla invandrare om man skrapar på den rasorienterade nationalismens bleka yta. So cut the bullshit!

3. Vart har du dina rötter?

En mer irriterande och obehagligare variant av "vart är du ifrån?" frågan...

4. Hur stavar man till ditt efternamn?

G H E B R E H A W A R I A T för 7 356:e gången!

TEXT: Bino Ghebrehawariat

2 kommentarer:

Fanny Lundstedt sa...

Såna här inlägg borde alla läsa i skolan. Kan den inte också vara kurslitteratur på Sveriges journalistikkurser?

Sofia sa...

se mitt inlägg:
http://persikoblogg.blogspot.com/2007/06/var-kommer-du-ifrn.html