fredag 8 juni 2007

"Negerskämt" förklädda till "U-landsskämt"

Aftonbladets populäre bloggprovokatör Alex Schulman roar sig med att kläcka ur sig maskerade "negerskämt", subtilt inbakade i rasistisk "U-landshumor", i sin välbesökta blogg "Att vara Alex Schulman". Här kan det kritiska ögat se hur en "ny" form av smygrasistisk humorgenre (läs: politisk korrekt rasism) skissas upp i Schulmanfamiljens bloggsamhälle. Schulman, eller Alex som han så familjärt kallas av hans trogna och idoliserande bloggbesökare, låter sin rasistiska "humor" härja fritt i bloggrymden. Till Schulmanfansens stora förtjusning.

Schulman skriver, utan att bita tungan, att "En kommenterare påpekar klokt att det är mycket roligare med uttrycket 'u-landsproblem', som jag ska börja använda flitigt."

Varvid han snabbt infriar sitt löfte om att börja använda uttrycket "flitigt" och målar upp scenarion där det nylanserade uttrycket kommer väl till hands:

"Typiska sammanhang där man kan använda uttrycket 'vilket u-landsproblem' (...) .
'Jag är så jävla hungrig.' Vilket u-landsproblem.
'Jag är så jävla törstig.' Vilket u-landsproblem."


För att därefter efterlysa en tävling i brist på empati och respekt för mänskligt lidande. Schulman frågar i all sin okänslighet och skrämmande distans till människolidande om "Andra förslag?"

Resultatet blir en kapplöpning i rasistisk smaklöshet. Gehöret från Schulmans virtuella arme är överväldigande, det fullkomligt väller in med obehagligt kreativa förslag om hur och när den färskt lanserade termen "vilket u-landsproblem" kan tillämpas. Majoriteten av förslagen är, hör och häpna, kopplade till svält, uppsvullna magar och flugor = Afrika.

Det har stormat rejält kring Schulmans blogg innan, men det lär inte göra det den här gången eftersom det är helt okej att göra sig lustig på afrikaners bekostnad i "västerländsk" kultur...

Det är som om Schulman väcker en kulturtenocentrisk, smygrasistisk och negerskämtsälskande björn till liv. Något som legat och puttrat under den politiska korrekthetens lock exploderar upp till ytan.

Ett axplock av bloggläsarnas förslag. Håll till godo:

Kreative "joe" föreslår: "jag har så tjock mage"

"Patrik" är inne på samma linje: "jag går aldrig upp i vikt"

"Louise" fortsätter på det populära svältande-barn-i-Afrika-temat: "Det är flugor som kryper i mina ögon och jag orkar inte vifta bort dem."

Signerat "Eye of the Beholder" vill inte vara sämre med flugskämten: "Jag har så jävla många flugor i ögonen. "

"Pontus Lindberg" tar det till en helt ny nivå med sin extremt (ras)fördomsfulla trestegsraket:

"Jag slog min unge över ögat, men lyckades bara döda 6 flugor."

"Har nån sett vem som snodde mina blygdläppar?"

"Nu har pattarna slagit mig på knäna hela dagen!"

Och han är medveten om rasism/elakhetsgraden på sina "skämt": "De här kommer lätt att bli censurerade och borttagna."

Flitige "Pontus Lindberg" försöker överträffa sig själv en kommentar senare med en ny trio av vulgära "u-landsskämt":

"En chimpanshanne tog min mödom!"

"Pappret var slut, så jag fick torka mig i arslet med Kalashnikoven!"

"Det var jävligt trångt på bussen till Addis Abbeba [sic] i morse, men jag hittade en plätt på motorhuven!"

"Elvin Alic" är lite svalare i sin framtoning men väl så empatilös: "Jag kommer troligtvis att vara död innan jag fyller 35..."

"Jonte" vill inte vara sämre: "Fick stå på bussen igen. Vilket jävla U-landsproblem"

Det finns många, många fler smutsiga och människoföraktande förslag på när man kan använda det schulmanska uttrycket "vilket u-landsproblem". Bara att gå in i hans blogg och lusläsa kommentarerna. Den rasistiska kavalkaden av "u-landsskämt" tar aldrig slut känns det som. Men det är lätt att hålla sig för skratt...

Viktigt att poängtera är att det även finns ett fåtal "kritiska" röster i kommentatorslistan, men dessa drunknar i smygrasismens svallande vågor.

Ja, "u-landsvitsarna" haglar i Schulmans blogg. Men det ironiska med Schulmans blogginlägg är att den ger uttryck för ett klassiskt "I-landsproblem": Rasism.

TEXT: Bino Ghebrehawariat

6 kommentarer:

Anonym sa...

snyggt b.

Anonym sa...

håller fullständigt med dig! helt vidrigt av alex schulman att uppmuntra till sådana här "skämt".

Anonym sa...

hörde om u-landproblemet på mix-megapols morgonprogram..fett kul..de som tar åt sig gör sig själv till offer.

Anonym sa...

jaa, svär . dom som har skrivit dt här e idjuuter! jag har alltid hatat schulman , 1, för att han skrev ngn annan rassegrej, och nu!

Anonym sa...

Du har helt klart en poäng. Att han bloggar om sin vanliga meningslösa skit har aldrig rört mig, har faktiskt aldrig orkat bry mig om att läsa mer än nån sida men detta är ju rent av idiotiskt. Hoppas några fler läser en mer utvecklad blogg som denna istället.
Alex Schulman gå tillbaka till högstadiet och lär dig lite om etik och moral.

Anonym sa...

Skärp er. Detta har ju ingenting med rasism att göra. Börjar bli tröttsamt att se rasist kortet spelas ut till höger och vänster. Spar det till när det faktiskt är befogat istället.